Kinderen als co-onderzoekers
In het Multi-STEM project willen we nieuwkomerskinderen betrekken bij het onderzoek als stakeholders en medeonderzoekers. Het doel is om deze kinderen een stem geven in het onderzoek waarbij we benieuwd zijn naar hun mening, ervaringen en verwachtingen over het gebruik van hun thuistaal in het onderwijs. Het is voor dit project belangrijk dat kinderen deel uitmaken van het ontwikkelen en implementeren van de meertaligen strategieën die Multi-STEM wil gebruiken.
Tijdens mijn master taalwetenschappen observeerde ik het leerproces van mijn tweeling op school als nieuwkomers in Nederland. Deze observaties leerden mij dat het noodzakelijk is om onderzoek te doen naar het verbeteren van onderwijs voor nieuwkomers en hoe we gelijke kansen kunnen creëren voor deze leerlingen.
In mijn scriptie “Towards more multilingual practices in the mathematics assessment of young refugee students”, onderzocht ik de invloed van taal op schoolprestaties. Hierbij werden toetsen afgenomen in de taal van de school en de thuistaal. Eén van de uitkomsten was dat bij nieuwkomers de taal waarin een rekentoets wordt afgenomen een grote invloed heeft op de uitslag. Ook bleek dat ouders vaak waardevolle informatie bezaten over de rekenvaardigheden van hun kinderen.
Nieuwkomerskinderen moeten vaak wisselen van scholen binnen en buiten Nederland, daardoor is er meestal geen volledige ontwikkelingsrapportage beschikbaar. Het is daarom ontzettend belangrijk dat leraren de ouders betrekken bij het beoordelen van de rekenvaardigheid van deze kinderen.
Binnen het Multi-STEM project heb ik twee doelen. Ten eerste wil ik nieuwkomerskinderen betrekken bij wetenschappelijk onderzoek om op die manier meer inzicht te krijgen in hoe ze zelf denken over het gebruik van hun thuistaal in het onderwijs. Ten tweede wil ik nieuwkomerskinderen een stem geven in het onderzoek onder het moto “niets over ons, zonder ons”. Om dit te realiseren zal ik samenwerken met het Teylers museum en scholen voor nieuwkomerskinderen in Haarlem.
– Zahraa Attar | Onderzoeker, deelproject ‘Kind’.
Momenteel is deze blog alleen beschikbaar in het Nederlands en Engels. Om het in een andere taal te lezen raden we de vertaaltool DeepL aan.